Jedna z věcí, která mně štve, je defaultní GNS430. Vypadá to docela pěkně, o tom žádná, ale simuluje to tak 5% reálného Garmina a to ještě všelijak. V podstatě to umí jedinou věc (z hlediska navigace): zadat bod (letiště, radiomaják) a ukazuje to cestu k němu. Jenže v reálu je potřeba zadat celou trasu, není nic zoufalejšího než uprostřed turbulencí ladit další otočný bod. Práci s celým letovým plánem ta XPL verze (narozdíl od skutečné) neumí. Teda, ona to umí. Ale musí se tomu pomoct.
Nejprve si namapujeme na nějakou klávesu či tlačítko joysticku funkci FMS/KEY_LOAD. To je jednorázová akce.
Před letem si otevřeme nejdříve letadlo, které má v sobě defaultní FMS. Je úplně jedno jaké. Zapneme baterie a avioniku a do FMS zadáme náš budoucí letový plán, uložíme jej.
Budu-li mít čas, zkusím se zamyslet v rámci testů nad utilitou, která by uměla připravit si to mimo XPLANE bez potřeby lézt do nějakého velko-letadla. Nic neslibuju, mám toho moc :)
Nyní otevřeme už finálně to naše letadlo, na obrázku je to Carenado Bonanza V35B.
V okamžiku, kdy se v úkonech dostaneme kamsi k "GPS SET / ENTER FLIGHTPLAN" tak stiskneme na GPS tlačítko DIRECTTO a následně ono tlačítko a vybereme uložený letový plán. Pak stiskneme Enter. Na GPS jsou informace potřebné k navigaci na další bod.
DIS - vzdálenost v NM
DTK - kurs k bodu
GS - rychlost vůči zemi
TRK - kurs letadla
ETE - předp. doba dosažení
A co je podstatné - jakmile přeletíme bod, automaticky se přepne GPS na bod následující, takže takto proletíme celou trasu, aniž bychom na to GPS sáhli.
Bohužel přeskakovat body či vracet se nejspíš nejde, to budeme muset počkat, až v LR udělají ten Garmin pořádně (nebo se objeví nějaký addon).