čtvrtek 12. března 2009

Schleicher ASK21

Schleicher ASK21 je dvoumístný kluzák s rozpětím 17 metrů, s maximální rychlostí 175 mph, s klouzavostí (MaximumGlideRatio) 33.5 a klesavostí (RateOfSink) 128 fpm. Pádová rychlost 65 kmh (35 kt).



Příprava na let v simulátoru

První věc, kterou je třeba udělat, je nastavit si vhodné počasí v menu Weather. Pro začátečníky není dobré moc experimentovat a tak nastavíme:

- CAVOK počasí výborné
- WIND 0 žádný vítr
- THERMAL TOPS výška do které stoupáky fungují (pro začátek 10000ft až 15000ft )
- THERMAL COVERAGE poměr vyskytu stoupavých proudů (pro začátek raději >20%)
- THERMAL CLIMB RATE rychlost stoupání (500 fpm)

Plán výcviku

- seznamovací let
- přímočarý let a zatáčky
- vzlet, let po okruhu a přistání
- opravy vadných přistání
- nácvik řešení mimořádných událostí
- přistání do vymezeného prostoru
- nácvik prvků vyšší pilotáže (vývrtky, pády, skluzy, ostré zatáčky)
- přezkoušení instruktorem před samostatnými lety
- samostatné lety okolo letiště a po okruhu

Vzlet

V sekci Location vybereme domovské letiště. Kluzák umístíme na dráhu.

Vybereme File / LoadSituation a vybereme:

Glider-Tow aneb vlečná

Před kluzákem je umístěna vlečná (vlekající motorový letoun Cessna C172) a ta po odbrzdění (B) vytáhne náš kluzák do vzduchu. Odepnutí lana se provádí mezerníkem.
V praxi je většinou dopředu mezi pilotem větroně a vlečné domluveno kam (do termiky) a do jaké výšky bude větroň vytažen, vlečná se rozjíždí, pomocník pouští křídlo větroně, ten se záhy zvedá a letí metr nad zemí za vlečnou, co ještě jede po zemi, pak se i ona zvedá, stoupá rychlostí okolo 5m/s a táhne za sebou kluzák. V domluveném místě, většinou tak po 10 minutách letu, se kluzák odpojuje a vlečná se vrací zpět na letiště.

Glider-Winch aneb naviják

Před kluzákem je umístěno lano navijáku a po odbrzdění (B) naviják předá kluzáku rychlost pro vzlet do vzduchu. Odepnutí lana se provádí mezerníkem. Vytažení navijákem slouží spíše k oblétnutí letiště po okruhu (okolo 10 minut letu) i když se dá použít i k dosažení termiky a delšímu letu. Je ale obtížné takovou termiku s navijákem dosáhnout. Provoz navijáku je personálně složitější ale finančně je řádově levnější. U nás se používají navijáky Herkules typů H2, H3 a H4.

Stoupání

Thermals

Přítomnost stoupavých proudů vzniká rozdílnou teplotou vzduchu a následným termickým prouděním. Takové proudění vzniká na rozhraní světlých a tmavých ploch, jako jsou předěly polí a lesů nebo polí a vodních ploch, a je indikováno mraky s plochou základnou (Cumulus). V X-Plane jsou ovšem stoupáky bez ohledu na přechod ploch vždy na pevně určených místech. Tato místa ale nejsou nijak označena a musíme je, stejně jako v realitě, hledat. Některé stoupáky jsou úzké, jiné široké. Pro udržení se ve stoupáku musíme s citem točit kluzák dokola, úzké stoupáky opouštíme a hledáme další.

Ridge Lift

Dalším typem je let na návětrné straně svahu (ridge-lift). Vítr, pokud je dostatečně silný a naráží na vysokou stěnu (pohoří, útes), je vytlačován nahoru a umožňuje větroni stoupat nahoru.

Lee Waves

Třetím typem je stoupání na vlně za pohořím (lee waves). Pokud vane na pohoří vhodný vítr, vytváří se na závětrné straně vlnění, které iniciuje vznik tzv rotorů, horizontálně rotující masy vzduchu. Na okraji těchto rotorů (dovnitř se nesmí vletět) je letadlo vystoupáno do výšky. U nás je známé létání na vlně za Jeseníky.

Vynucené přistání do terénu

Ne vždy se daří. Pokud se nepovede najít vhodný stoupák a letadlo už nemá bezpečnou výšku, je třeba vybrat vhodné pole a s větroněm přistát. V praxi se pak větroň rozloží, naloží na přívěs a autem odveze. Uvádím to jako samostatný bod, protože na rozdíl od nouzového přistání motorových letadel je vynucené přistání do terému vcelku běžný konec letu, hlavně při soutěžích, kdy se letí co to dá a každý metr se počítá.

Stříbrné "C"

Podmínkou pro zisk FAI odznaku Stříbrné "C" a také jedním z předpokladů pro získání pilotních zkoušek je splnění tří úkolů:

Převýšení

Podmínkou je dosažení převýšení (vystoupání) 1000m, samozřejmě bez pohonu. K dokazování slouží barograf nebo logger na palubě větroně. Asi nejsnazší disciplína.

Pětihodinovka

Vytvrvalostní let po dobu 5 hodin.

Přelet

Minimální vzdálenost 50km. Typicky se provádí jako poslední zkouška a je to také jediná zkouška, kde se pilot vzdálí mimo dosah domovského letiště a letí do víceméně neznámého terénu.

Soutěže

V plachtění se pořádají soutěže:

- let na vzdálenost do cíle s libovolným počtem otočných bodů, kde se sleduje uletěná vzdálenost a průměrná rychlost letu a dosažení cíle. Čím větší vzdálenost a vyšší rychlost tím více bodů. Nedosažení cíle je penalizováno odpočtem.

- let na čas, kde se sleduje jak dlouho vydržel kluzák ve vzduchu. Čím delší doba ve vzduchu tím více bodů.

Závěr

S větroněm se dá ve vzduchu vydržet při dobrých podmínkách i několik hodin a uletět stovky kilometrů.