čtvrtek 12. března 2009

Simulace požáru motoru

Poruchu letadla obecně je možno nastavit v Aircraft / Equipment Failure. Požáru motorů se týká volba Engines / Engine2 a položka Engine fire #N (kde N je číslo motoru). Je možné nastavit stav od funkční po nefunkční a nastavit "spouštěč" na přesný čas, přibližný čas, dosaženou rychlost, dosaženou výšku nebo prostě na stisk klávesy CTRL+F.

Pokud tedy za letu stiskneme CTRL+F tak určený motor začne hořet (obecně - projeví se nastavené závady). V kokpitu se rozvítí indikátor ENGINE FIRE daného motoru a za motorem se začne linout dým. Motor ještě několik desítek sekund běží ale zpomaluje se až se zastaví.



Pokud je letadlo vybaveno systémem AUTOFEATHER a ten je aktivní, systém zajistí automatické zapraporování vadného motoru, jinak by vrtule kladla odpor vzduchu a letadlo se stáčelo. Tento systém detekce a odstavení je zaváděn kvůli vážným nehodám, kdy posádka omylem ve stresu zastavila "zdravý" motor.

Obecné postupy co se týkají poškozeného motoru:

zastavení motoru, zapraporování vrtule, vypnutí paliva, zastavení odmrazování (používá se často alkohol), zavření vstupů chlazení vzduchem, vypnutí generátorů, vyprázdnění hasicích náplní.

Často jsou tyto body (nebo většina) automaticky provedeny aktivací jediného táhla spouštění hasicího systému.

Stiskneme v kokpitu tlačítko FIRE EXTINGUISHER (pro každý motor je jedno tlačítko/táhlo). Motor je obalen chladící směsí a požár uhašen. Takto zastavený motor již nejde opět spustit.