pondělí 8. srpna 2011

Simulované poruchy Tecnam P92JS

Uvedené údaje jsou poplatné obecně XPLANE, nikoliv konkrétnímu modelu.



Poruchy se nastavují v sekci "Aircraft / Equipment failure".
Voleb jsou desítky, zde je uveden jen výběr vhodný pro malé, jednomotorové letadlo bez přetlakování, hydrauliky,...
Jsou možné následující varianty nastavení:

  • AlwaysWorking (vždy funkční)
  • MeanTimeUntilFailure (průměrná doba v minutách, rozbije se náhodně)
  • ExactTimeUntilFailure (rozbije se přesně po uplynutí zadané doby)
  • FailAtExactSpeed (rozbije se po dosažení dané rychlosti)
  • FailAtExactAltitude (rozbije se po dosažení dané výšky)
  • FailIfControlF (rozbije se po stisku CTRL-F nebo jiné nastavené klávesové zkratky či tlačítka)
  • Inoperative (od začátku nefunkční)

Dále je možné zaškrtnout "Use mean-time-between-failures random failures" a zadat dobu v hodinách, kdy se vyskytne nějaká porucha ze všech možných (nad rámec explicitně vybraných).

Následující výčet není ani zdaleka úplný.

Smoke in cockpit
Požár v kabině, poměrně rychle se začne kabina (i 3D) zaplňovat kouřem. Řešit to v podstatě jde jen vyputím elektrických přístrojů včetně hlavního vypínače a nouzovým přistáním.

Fuel cap left off
Po ztrátě krytu nádrží začne mizet palivo. Bohužel mizí ze všech nádrží, takže klasický postup odběru z "vadné" (u větších letadel přečerpání) a následně z plné, není možný.

Water in fuel
Voda v palivu způsobí nepravidelný chod a následné zastavení motoru. Řešením je nouzové přistání.

Fueled with wrong gas
Natankováno špatné palivo. Motor neběží v nízkých otáčkách. Řešením je udržovat motor v otáčkách a přistát.

Generator
Při poruše generátoru se rozsvítí varovný indikátor GEN a loadmeter signalizuje vybíjení. Vypíná a zapíná se vypínač alternátoru. Pokud se potvrdí porucha (stále svítí indikace), vypne se generátor a vše elektrické, co není nezbytné, a letí se na baterii, která vydrží 26 minut letu bez dobíjení.

Engine-driven fuel pump LO
Snížením výkonu motorového palivového čerpadla ukazatel tlaku paliva FUEL PRESS klesne pod provozní rozsah. Řešením je zapnout přídavné elektrické čerpadlo paliva.

Engine-driven fuel pump FAIL
Výpadkem motorového palivového čerpadla ukazatel tlaku paliva FUEL PRESS spadne na nulu a motor se zastaví. Řešením je zapnout přídavné elektrické čerpadlo palivo a přistát.

Electric fuel pump
Porucha přídavného elektrického palivového čerpadla se projevuje na ukazateli tlaku paliva FUEL PRESS tím, že se nezvyšuje tlak při zapnutí.

Engine-driven oil pump
Výpadkem motorového olejového čerpadla spadne ukazatel tlaku oleje OIL PRESS na nulu a motor se po chvíli zastaví. Řešením je snížení výkonu motoru a přistání.

Nosewheel tire
Prasklá pneumatika příďového kola. Přistává na s plnými vztlakovými klapkami, přitahuje se tak, aby co nejdelší dobu letadlo jelo po hlavních pneumatikách.

Right (left) main gear tire
Prasklá pneumatika hlavního kola způsobí vybočování do strany při přistání, proto se přistává na dobrou pneumatiku a letadlo drží co nejdelší dobu bez dosednutí na prázdnou pneumatiku.

Throttle jam at idle / max / current
Zaseknutí plynu na volnoběhu / maximálním / aktuálním výkonu.

Left (right) magneto
Při výpadku jedné sady magnet zapalování dojde k snížení otáček a výkonu.

Engine failure
Dojde k zastavení motoru. Řešením je nouzové přistání.

Engine fire
Požár motoru za letu. Je třeba zavřít palivové ventily a vypnout elektrické palivové čerpadlo, aby se zamezil přísun paliva. Dále vypnout výhřev kabiny, plně zasunout plyn a vypnout magneta. A následně nouzové přistání bez motoru.

Electrical bus
Dojde k výpadku elektrických přístrojů, jako je navigace, stavění vztlakových klapek, ukazatelů stavu paliva. Motor běží dál.