Ivan Šmilauer udělal model akrobatického letadla Zlín Z526 AFS.
Letadlo bylo vyvíjeno s pomocí Víti Ženíška, reálného akrobatického pilota a specialisty na XPL.
Model je ke stažení na x-plane.org (zde).
Vybrané akrobatické figury
Tečka v Arestiho diagramu určuje začátek figury, čárka konec figury.
Upraveno 7.2.2011 dle připomínek Víťi Ženíška.
Let v horizontu neboli Upright flight
Letoun letí klasicky rovně v horizontu.
Let na zádech neboli Inverted flight
Letoun letí v horizontu, ale otočený, na zádech. Typicky s přitažením pro vyšší úhel náběhu a udržení v horizontu.
Stoupání 90 stupňů
Stoupání kolmo nahoru.
Klesání 90 stupňů
Klesání kolmo dolů.
Stoupání 45 stupňů
Stoupání.
Klesání 45 stupňů
Klesání.
Vývrtka neboli Spin
Přitažením vytratíme rychlost, těsně před pádem vyšlápneme směrovku vpravo nebo vlevo a plně přitáhneme. Letadlo přejde do autorotace. Pro vybrání potlačíme a vychýlíme směrovku proti směru otáčení, po zastavení rotace srovnáme abychom nespadli do opačné vývrtky.
Přemet neboli Inside loop
Vodorovný let přejde přitažením do stoupání, otočí se, doklesá a pokračuje ve vodorovném letu v původním směru.
Obrácený přemet neboli Outside loop
Vodorovný let přejde potlačením do klesání, otočí se, dostoupá a pokračuje ve vodorovném letu v původním směru.
Výkrut neboli Aileron roll
Křidélky otočíme letadlo o 360, směrovkou a výškovkou se dorovnává tak, aby pitch byl konstantní, číslo u šipky značí počet zastavení, pokud je výkrut na doby. Může být 4 nebo 8, 6 se nepoužívá. Pokud má být na doby jen část, nové značení je např. 4x8 nebo 2x4 pro půlvýkrut atd. Pokud ma být spojitě jen část a část je jiná než 1/2, značí se ta část zlomkem - např. 3/4 a značka vypadá jako půlvýkrut. Pokud má být naznačeno, že je spojitě víc nez jeden výkrut, nakreslí se všechny a udělá se nad nimi u šipky vodorovná čára. Totéž pro 1.5 vykrutu. Nakreslí se celý, půlka a pak nad ně čára. Zřídka kdy se v sestavě vyskytuje víc než 2 spojité výkruty. Z hlediska správného provedení bývá tato figura pro začátečníka nejtěžším prvkem.
Cituji VŽ:
V praxi je to tak, že se Zliny se lítají výkruty převážně doprava, s Extrama, Decathlonama a Zlinama co maji Lycomingy (Z-50L a vejš) doleva.
Když si to rozdělíš na čtvrtiny, tak v té první čtvrtině neděláš nic než že vrazíš knypl vpravo a točíš. Když se dostaneš za 90 stupňů, začneš pomalu tlačit. Pak jsi na zádech zatlačeno máš nejvíc a pokračuješ. Jak se dostáváš k 270ti, zmírňuješ tlačení a přidáváš horní nohu. Když přelezeš 270, už bys měl být ve fázi kdy začínáš tahat a nohu vracíš zpět. Kolik čeho a kdy je těžké přesně specifikovat. Záleží na letadle. Je potřeba koukat co to dělá a snažit se. Velmi záleží na rychlosti. Čím pomaleji letíš, tím těžší je to slušně udělat. Udělat výkrut když letíš 200 a rychlejc je poměrně snadné. Ale udělat ho po překrutu už tak jednoduché není. To je taky důvod, proč ho z oblibou zařazujou do sestav právě po něm.
Půlvýkrut neboli Halfroll
Během letu křidélky otočíme letadlo o 180, zlomek vedle šipky může určovat poměr, například čtvrtinu (90 stupňů), tři čtvrtiny (270 stupňů).
Dvoubodový výkrut
Během letu křidélky otočíme letadlo o 180, výdrž a opět 180.
Čtyřbodový výkrut
Během letu křidélky otočíme letadlo 4x o 90, vždy s výdrží.
Kopaný výkrut neboli Snap roll
Plné prudké vykopnutí směrovky.
Sudový výkrut neboli Barrel roll
Kombinace přemetu a výkrutu, oboje na jednu dobu, výsledkem je šroubovice, je možné si to představit jako by letadlo jelo koly po vnitřní straně sudu umístěného v ose letu. Není součástí Arestiho katalogu – nepoužívá se jako oficiální figura.
Nožový let
Let otočený o 90 stupňů, křídla svisle, směrovka udržuje horizont, výškovka směr.
Zvrat neboli Split S
Otočit se půlvýkrutem na záda, přitáhnout (tj klesat – jsme na zádech), provést půlpřemet. Letíme ve nižší hladině v opačném směru, zisk rychlosti.
Překrut neboli Immelman
Přitáhnout, provést půlpřemet, z letu na zádech se otočit půlvýkrutem. Letíme ve vyšší hladině v opačném směru, ztráta rychlosti.
Souvrat neboli Hammerhead
Přitažením do svislého stoupavého letu, před zastavením směrovka naplno a svisle klesat, přitažením srovnat v rovině kde se začínalo do vodorovného letu.
Kubánská osma
Vodorovný let, přitažení, normální půlpřemet, klesání 45, půlvýkrut, normální půlpřemet, klesání 45, půlvýkrut, přechod do vodorovného letu.
Výcvik
Začíná se v 1600m a nesmí se klesnout pod 600m.
Nejprve se nacvičuje uvádění letadla do vývrtky a její vybírání. Žák musí umět vybírání na obě strany, vybírání po určeném počtu otáček a do určeného směru.
Následuje trénink jednotlivých dalších prvků – střemhlavý let, akrobatická zatáčka, souvrat, přemet, výkrut, překrut a zvrat.
Poté se spojují prvky do celku a provádí přechody mezi nimi.
Pokračuje se nácvikem zádového letu a zatáček, čtvrtvýkrutů na sestupné vertikále, tažených výkrutů, kubánské osmičky, což jsou prvky řazené v sestavách základní kategorie Sportsman.
Akrobatický prostor
Akrobatický soutěžní prostor tvoří soutěžní box, což je pomyslná krychle o straně 1000m. Půdorys a střední osa jsou vyznačeny na zemi bílými pruhy. Vylétnutí z boxu znamená penalizaci nebo diskvalifikaci. Výška spodní hrany nad zemí je dána kategorií, pro kategorii Sportsman je to 600m, pro Intermediate je to 300m, pro Advanced pak 200m. Kategorie Unlimited má výšku "krychle" jen 900m a začíná 100m nad zemí.
Akrobatická sestava
Akrobatická soutěž obsahuje sestavy, poskládané z patnácti až dvaceti akrobatických figur, popsaných a oceněných indexem obtížnosti v Arestiho katalogu akrobatických figur.
Skládá se z několika částí:
* povinná sestava – všichni piloti, předem známá sestava
* volná sestava – navrhuje si ji pilot, limit maximálního součtu bodů figur
* tajná sestava – zveřejněna pár hodin před soutěží, bez možnosti zkoušky
Provedení každé figury rozhodčí ocení známkou 0 až 10 a násobí indexem obtížnosti z katalogu. Figury se sčítají. Nejvyšší a nejnižší ohodnocení se škrtá, zbytek se sečte po rozhodčích, kdo má nejvíce bodů vyhrává.
Kategorie UNLIMITED má ještě speciální finálovou sestavu určenou pilotem, která je spíše pojmutá jako show, může obsahovat figury neuvedené v katalogu. Oceňuje se umělecký dojem.
Sestava je časově omezena na 10 nebo 15 minut. Počítá se od odlepení od země a končí se zamáváním křídel na znamení ukončení sestavy.
Příklad sestavy kategorie Sportsman z roku 2009
Všimněte si:
* číslované figury
* výšková návaznost, kde nejde, tak tečkované propojky
* součet maximálních bodů za provedení - maximální možné ohodnocení sestavy
* Značení vstupu a výstupu sestavy
* vyznačený směr větru
Akrobacie v X-Plane
Když už jsem byl v kontaktu s Víťou, tak jsem hnedka požádal o názor na létání akrobacie v X-Plane a dozvěděl se přibližně toto:
Na přání konzultanta uvádím, že se jedná jen a pouze o jeho subjektivní názor.
Provedení je třeba rozdělit na dvě části, na schopnost orientace virtuálního pilota během manévru a na schopnost simulátoru/letadla zaletět příslušný obrat.
Když to vezmeme odzadu, tak po technické stránce jdou zaletět všechny figury, jen některé stroje zlobí ve vývrtkách (tuto část údajně má vylepšit nová verze XPL-10, která je na spadnutí ).
Větší problém je s vjemy a z nich vyplývající přesnosti provedení. Narozdíl od reálného letadla není dostatečné periferní vidění, o pocitech přetížení a "sžití" s letadlem ani nemluvě. Nejhorší z tohoto pohledu jsou věci létané na vertikálách a 45-tkách nahoru, ať už výkruty nebo kopané výkruty.
Částečným řešením může být zabudování akrobatického horizontu s vyznačením 45 stupňů, kdy se dá letadlo sledováním tohoto přístroje udržet v zamýšleném obratu bez nutnosti vnější vazby.
Zdroje
Uvedeny jsou zdroje, z nichž tento článek přímo či nepřímo čerpal.
Aeroweb - informace k výcviku
Aresti symboly
Přehledná schémata
Aeroweb