Jak už nadpis ukazuje, dnes to bude o počasí.
Simulátor X-Plane používá pro globální nastavení reálného počasí textový soubor METAR.RWX, umístěný v adresáři XPL. Ten pro Českou republiku obsahuje METAR informace pro letiště LKPR, LKTB a LKMT.
Pokud je v sekci WEATHER zaškrtnuta volba SCAN, použije se tento soubor pro nastavení počasí v simulátoru.
Pokud je zároveň povolena volba DOWNLOAD, soubor se načítá v udaných intervalech z internetu a obsahuje reálné aktuální počasí. Jestliže chceme nadefinovat vlastní stav, tak je stahování z internetu nežadoucí, protože by změny přepisovalo.
Reálný stav počasí pro ČR je k vidění zde:
http://meteo.rlp.cz/
Tady je na místě ještě jedno upozornění z vlastní zkušenosti, týkající se sekce WEATHER:
Je třeba mít povolené Cumulus mraky "Allow Cumulos Clouds". Jinak jsou pro mraky použity cirrus, stratus a z nich neprší, nesněží,....
První důležitá a šikovná věc je, že do souboru METAR.RWX je možné přidat záznamy pro standardně neobsažená letiště a jejich METAR je pak použit pro generování počasí. Je tak možné udělat podstatně jemnější rozvržení počasí než je standardní stav. Pokud chci simulovat bouři nad Vysočinou, nastavím bouři nad Jihlavou (letištěm LKJI), přitom na jižní Moravě již může být zase jiné počasí atd. Samozřejmě je třeba postupovat s citem, není asi zrovna reálné mít v Kolíně +40 a ve Zbraslavicích sněhovou bouři.
Pár slov k definici záznamu v souboru METAX.RWX:
LKKO 000000Z 10005KT 3SM TS BKN025 BKN250 SCT330 10/08 Q1011
kde:
LKKO ... letiště, zde Kolín
000000Z ... čas, vždy a všude stejné
10005KT ... vítr ze směru 100 stupňů o síle 5 uzlů
3SM ... dohlednost 3 míle
TS ... bouřka (Thunderstorm)
... RA déšť, TS bouřka, SN sníh, FG mlha
BKN025 ... oblačno od 2500 stop (první vrstva)
BKN250 ... oblačno ve 25000 stopách (druhá vrstva)
SCT330 ... polojasno ve 33000 stopách (třetí vrstva)
... FEW skorojasno, SCT polojasno, BKN oblačno, OVC zataženo
10/08 ... teplota 10C, rosný bod 8C na hladině moře, pozor dvě místa!
Q1011 ... tlak 1011 milibarů
Pokud stav změníte za běhu XPL (zasáhnete do METAR.RWX na pozadí), je dle všeho třeba
v sekci Weather spustit RegenerateWeather, aby se změny promítly.
Některé věci (dohlednost) se mění postupně, ne skokem, takže při změně je třeba chvíli počkat (i několik minut).
Nyní pár příkladů nastavení:
Pěkné počasí:
LKZB 000000Z 10005KT 30SM CAVOK 20/10 Q1020
Déšť:
LKKO 000000Z 10005KT 10SM RA BKN025 BKN250 SCT330 10/10 Q1011
Nastaví automaticky dráhy na mokré. Při nízkých teplotách sněží.
Sníh:
LKKO 000000Z 00000KT 10SM SN BKN025 BKN250 SCT330 M01/M02 Q1011
Nastaví dráhy na namrzlé, objevuje se námraza. Jelikož XPL námrazu simuluje, je třeba létat s letadlem vybaveným pro FIKI (Flight Into Known Icing).
Mrholení:
LKPD 000000Z 00000KT 30SM DZ BKN120 BKN250 SCT330 M08/M10 Q1011
Vzniká námraza (při nízkých teplotách). Jelikož XPL námrazu simuluje, je třeba létat s letadlem vybaveným pro FIKI (Flight Into Known Icing).
Mlha:
LKKO 000000Z 00000KT 0SM FG BKN025 BKN250 SCT330 08/05 Q1011
Bouřka:
LKKO 000000Z 10005KT 3SM TS BKN025 BKN250 SCT330 10/10 Q1011
Hromy a blesky - zároveň zapne déšť a turbulence.
Bílá tma:
LKPD 000000Z 00000KT 0SM GS FG BKN080 BKN250 SCT330 M08/M10 Q1011
Kupodivu bez námrazy (?).
Pár dalších informací:
http://www.imagea2.com/xplane/english/e_hac_rwx.html