sobota 9. května 2009

Letecké hasení

Hasicí letadlo

Standardně je v X-Plane hasicí letadlo italské civilní obrany Bombardier Canadair (složka seaplanes). Toto letadlo je pro naše ARAIG účely nevhodné, protože s ním u nás nejde jako s hydroplánem přistát (samozřejmě dle oficiálních pravidel).

Naštěstí si můžeme poměrně snadno vypomoci. Nejprve zvolíme letadlo, které nám má sloužit jako hasicí letadlo.

Tip: z letadel, co jsou k dispozici v XPL, je nejvhodnější (nejreálnější) pro nasazení v ČR free letadlo An-2 Andula, ke stažení na XPL stránkách. To se skutečně používá.

Před úpravou modelu si pro jistotu původní acf soubor letadla zálohujeme.

Spustíme PlaneMaker, vybereme zvolené letadlo vlezeme do menu "Standard/WeightAndBallance".

Upravíme sekci Weight:
Položka Jettisonable Weight - sem je třeba vložit nějakou rozumnou hodnotu (o něco méně než max - empty - fuel )
Položka Jetload is water - zaškrtnout, letadlo dopravuje vodu.

Upravíme sekci Slung load location:
long/lat/vert souřadnice ve stopách, nastavíme pozici výpustě vody (cca 10, 0, -4).

Letadlo uložíme.




Na obrázku je ale DHC2 Beaver.

Jednorázové nastavení XPlane

Simulátor sám simuluje lesní požáry, pokud je vysoká teplota a nejsou srážky, pokud není odpovídající reálné počasí je nutné toto nastavit ručně v "Environment / Weather".

V menu "Settings / Rendering Option" je nutné mít zaškrtnuté "Draw forest fire".

Dále nastavíme klávesy či tlačítka joysticku v "Settings / Joystick":

Flight Controls / water_scoop_toggle - nabrání vody z hydroplánu (není nutné nepoužíváme-li hydroplán)
Flight Controls / jettison_payload - shození nákladu či zde přesněji vypuštění vody


Umístění letadla

Zvolíme letiště dle libosti, pro Krkonoše je spádová stanice Mnichovo Hradiště LKMH. Zde je stanice Letecké hasičské služby LHS kategorie A s připraveným letounem ke vzletu v případě požáru.

Doplníme vodu - v reálu je stanice LHS (kategorie A) vybavena pro plnění vody a může tak sama sloužit jako plnící místo.
V menu "Aircraft / Weight And Fuel" a posunout "Jettison Payload" na maximum - tím jsme naplnili vodu.

Tip: pro hydroplány na vodě v Xplane funguje "water_scoop_toggle" (klávesa, tlačítko), která "nabere" vodu z jezera (moře, řeky). Není tak nutné lést do ménu a vypadá to reálněji - ale jak bylo uvedeno, letadlo musí být na vodě.

Ohlášení požáru

Pomocí "View, Local Map" (ideálně záložka Sector) hledáme vzniklý požár (může chvíli trvat než se založí a může být desítky mil od letiště, jeho pozici není v XPL možné ovlivnit.

V reálu se jedná o oznámení požáru, příjezd první zásahové jednotky HZS na místo, vyhodnocení situace, žádost velitele zásahu na krajské centrum HZS o leteckou podporu a z jejich strany vyžádání pomoci od příslušné stanice LHS (nebo jiné stanice LHS). Mezičlánek krajského centra HZS je kvůli koordinaci (například při více požárech).

V reálu stanice LHS zhodnotí letové podmínky (dohlednost, vítr) a potvrdí (nebo odmítne) účast na zásahu.

Je pravděpodobné, že nestačí jediný zásah na místě a tudíž že bude nutné doplňovat vodu. Protože požár může být daleko od stanice LHS, hledáme přistávací plochu, která je dostatečně blízko požáru, dostatečně blízko vodních zdrojů a splňuje kritéria pro přistání a vzlet našeho typu letounu. Do úvahy připadají nouzové plochy, ULL plochy, aeroklubová letiště, vojenská letiště.

V našem případě podle místa požáru můžeme používat například nouzovou plochu Jestřabí v Krkonoších.

V reálu se rozhodnutí oznamuje koordinačnímu krajskému HZS, které předá informaci veliteli zásahu a ten zajistí potřebné věci (viz dále).

Vzlet

Provedeme vzlet a let na místo požáru.

Plnící jednotka HZS

V reálu velitel zásahu povolává na místo určené jako plnící plochu speciální jednotku HZS.

Dále jednotka ověří použitelnost dráhy (překážky na dráze) a buď dráhu označí jako nepoužitelnou (písmeno X z hadic) nebo téčkem z plachet stanoví směr přistávání (s ohledem na směr větru).

Nakonec jednotka připraví plnící stanoviště, které se sestává typicky z dvou cisteren CAS umístěných přibližně 20m od dráhy, a dopravní vedení napojené na cisterny (či čerpadla pokud je v blízkosti vodní zdroj).

Zásah

V reálu velitel zásahu určuje místo zásahu a stahuje veškeré mužstvo a techniku z plánovaného místa shozu, letecké provedení je čistě na pilotovi.

Nad místem požáru provede letadlo odhoz hasební látky (vypustí se voda klávesou jettison_payload).

Letadlo směřuje na určenou plnící plochu.

Plnění

V reálu letadlo přistává ve směru daném "téčkem", roluje k místu plnění. Motor zůstává běžet a pilot dává pokyn v zahájení plnění. Hasiči přistupují k letadlu z boku mezi křídlem a ocasními plochami, zajišťují otevřenou výpusť (dle typu), připojují dopravní vedení a pouští vodu. Pilot sleduje vodostav a dává pokyn k ukončení plnění. Hasiči zavírají vodu, odpojují vedení a i s ním odstupují do boku mimo dráhu. Letadlo vzlétá.

Na plnícím místě se doplní voda ( V menu "Aircraft / Weight And Fuel" a posunout "Jettison Payload" na maximum ) a letadlo vzlétá zpět a tento proces se opakuje dokud je třeba.

Ukončení mise

V reálu se letadlo vrací na základnu, plnící tým opouští plnící místo, hasiči na místě požáru dohašují.

Po ukončení mise se letadlo vrací zpět na stanici LHS.